Archaizmy, historizmy a neologizmy
Naša slovná zásoba je veľmi bohatá a má veľa členení. Z dobového hľadiska, teda z hľadiska doby vzniku slov a prispôsobovania sa potrebám použitia, môžeme hovoriť o archaizmoch, historizmoch a neologizmoch, prípadne navyše o módnych slovách.
Kapitoly
Archaizmy
Archaizmy všeobecne označujú slová zastarané. Prakticky ide o slová, ktoré sa už aktívne nepoužívajú, použijeme ich len v špecifických jazykových prejavoch, napríklad pokiaľ chceme navodiť atmosféru určitého historického obdobia apod. Tieto jazykové prostriedky dodávajú vyjadreniu vznešenosť a vážnosť, predovšetkým vo verejných prejavoch, musia sa však použiť funkčne. Sú tak preto často súčasťou umeleckej literatúry.
Príkladom archaizmu je napríklad:
vysoké učenie (dnes nahradené slovom univerzita), žehra (sťažnosť), školmajster (učiteľ), mrazivo (zmrzlina), atď
Slová zastarané postupne ustupujú do pozadia a nahrádzajú ich slová bežnejšie používané, ktoré považujeme za prirodzenejšie.
Historizmy
Historizmy či slová historické sú v podstate tiež zastarané a v aktívnej slovnej zásobe sa nepoužívajú. Rozdielom ale je, že označujú veci, ktoré už neexistujú, samotné označované veci sú zastarané, dnes sa už nevyrábajú a sú väčšinou známe len z rozprávania alebo múzeí.
Oproti tomu archaizmy označujú veci a skutočnosti stále aktuálne, len je zvolený novší význam pre ich pomenovanie. Najčastejšie sa s historizmami môžeme stretnúť v historickej umeleckej literatúre.
Príklady historizmov:
groš (minca), piaď (miera), grifeľ (nástroj na písanie), alebo jedlo a odevy pochádzajúce zo staršieho obdobia
Neologizmy
Neologizmy sú pravým opakom dvoch predchádzajúcich. Neologizmy sú slová, ktoré sú v jazyku novo vytvorené. Nové slová sú potrebné nato, aby mohli byť označené novo vzniknuté veci a skutočnosti.
Kedysi neologizmy vznikali so spoločenskými a politickými zmenami (napríklad slová: pionier, brigáda, atď.), dnes vznikajú predovšetkým v súvislosti s rozvojom moderných technológií, vedy a techniky. Je nutné nejako označiť veci, ktoré momentálne vznikajú.
Príklady neologizmov:
grant, megakoncert, predskokan, ale aj nie celkom spisovné slova, ako smajlík, lajk, selfie, atď
Druhou možnosťou je snaha ozvláštniť jazyk, použiť vlastný a originálny výraz, ktorý ešte nikto nikdy nepoužil. Najčastejšie je táto tendencia presadzovaná v umeleckej literatúre, viac v poézii.